Maler og presentasjoner
Informasjon om bruk av maler og presentasjoner.
Postale
Statsforvalterens brevark-mal gjelder både digitalt og trykk. Malverket finnes i profilfonten Open Sans. Malen har format A4.
Universell utforming
Brevmalene er universelt utformet og inneholder predefinerte stiler for overskrift 1, 2 og 3, basert på fonten Open sans. I brev med flere overskriftsnivå, er det viktig at overskriftsstilene benyttes, slik at brevene gjøres tilgjengelige for lesing digitalt med leselist.
Viktig i bunntekstene
E-postadressene til postmottakene skal stå i denne formen:
sfxxpost@statsforvalteren.no
Web-adressene skal stå i denne formen:
www.statsforvalteren.no/xx
Konvolutter
På konvolutter plasseres logoen oppe i venstre hjørne. Returadressen settes på forsiden, som vist på eksemplene slik at den kommer rett ovenfor et eventuelt vindu.
Statsforvalterens standardformater:
C5 med og uten vindu: 162 x 229 mm
C4 med og uten vindu: 229 x 324 med mer
E-post-signatur
Det innføres felles e-postsignatur for alle embetene fra 1.1.2019. Denne vil genereres/lages automatisk, og fletter inn informasjon som tittel, tlf. etc. fra «Active Directory» AD.
Visittkort
Forsiden trykkes med relevant informasjon. Utgangspunktet er «dess mindre, dess bedre». Eksemplene her er for å vise når det er mye tekst, og trangt om plassen. All informasjon, samt logo i sort. Se side 5 for plassering av logo på formatet.
Vi oppfordrer alle til å ta baksiden i bruk. Vær kreativ. Lek med form og farger, og vis mangfold.
Kunngjørings- og stillingsannonse
Verden blir stadig mer digital. Men av og til kan det være behov for en kunngjørings- eller stillingsannonse. Formatet tilpasses gjerne tekstmengde og type medium. De fleste oppegående redaksjonelle medier har en annonseavdeling som er vant med å utarbeide materiell, basert på en profilhåndbok. Viktig at de har tilgang på originalfilene for logo og illustrasjoner.
Her er noen hovedregler for å utarbeide annonsemateriell: Statsforvalterens logo står alltid på toppen på en rolig bakgrunn. Det kan være et farget felt, eller hvitt. Font er alltid Open Sans. Titler skal stå i en større og fetere variant enn brødtekst.
Mønster kan legges som «vannmerke» i bakgrunnen, eller stikke inn fra en kant – dvs. et mønster som er beskåret. Benytt Fylkesmannens fargepallett, se side XX.
Annonsen skal ha ramme dersom den ikke fyller hele siden. I bunnen er det en tykkere strek som avslutter formatet.
Powerpoint
En gjennomgående PowerPoint- mal skaper identitet og visuell sammenheng i ulike presentasjoner som lages av ansatte hos Statsforvalteren.
Malen er satt opp i standard størrelse (16:9).
Malen legges inn lokalt av STAF.
PowerPoint-malen har fokus på brukervennlighet og variasjons- muligheter. Med dette har Statsforvalterne fått en allsidig og dekkende mal.
I malen finnes valgfrie forsider og undersider, samt sider for avslutning. Vi anbefaler at man følger malen, og ikke drar i bildebokser eller bruker bildebokser i andre former (som rund osv.).
Alle sidene har beskrivende navn. Sidene har tips til bedre presentasjoner. Følg dem. Det er et poeng at titlene på alle tekstsider begynner på samme sted på siden og er i samme punktstørrelse. Det gir øyet et fast holdepunkt når du bytter side.
Generell anbefaling:
Bruk minst mulig tekst. Husk: Det er DU som presenterer. Sidene skal understøtte dine poeng. Unngå høytlesing av lange tekster. Bruk stikkord, og fyll inn muntlig. Del heller opp presentasjonen i mange sider med få punkter på hver side, enn å fylle opp sidene med “bullet-points”.